Jumat, 02 Juli 2010

Salam Cinta

Sedulurku tercinta, Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang telah membayar cinta yang telah dilaksanakan. Salam padamu semua kawan da keluargamu yang telah tergerak ke Jalan Allah, Jalan Cinta dan penafsir ayat-ayat CintaNya. Salam padamu kawan dan keluargamu yang menjadi pintu mengenal Dia kemudian menyerap ajaran-ajaran CintaNya. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang menjadi khalifah Alah di bumi dengan melayani sesama tanpa batas. Salam padamu kawan dan keluargamu yang menjadi tanda-tanda CintaNya dan menjadi rumah Dia di bumi tempat berbagi.

Salam padamu kawan dan keluargamu yang menjenguk Dia yang sakit dalam bentuk menjenguk hamba-hambaNya yang sakit. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang memberi minum kala Dia kehausan dalam bentuk memberi minum kepada makhlukNya yang kehausan. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang memberi makan Dia kala kelaparan dalam wujud memberi makan kepada hamba-hambaNya yang kelaparan. Salam kepadamu semua kawan dan keluargamu yang membusanai Dia yang telanjang dengan tindakan membusanai hamba-hambaNya yang telanjang.
Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang menjadi mataNya dalam memandang, yang menjadi lidahNya dalam berkalam, yang menjadi kakiNya dalam menapak jejak-jejak perjalanan cinta. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang menyayangi apa saja di bumi, sehingga apa yang di langit mencitai. Salam padamu semua kawan yang mencinta maka dicinta. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang memenuhi janjiNya yang telah Dia jamin pemenuhannya. Salam padamu semua kawan yang mewarisi cahayaNya dalam bentuk ilmu yang tercurah dan menjadi pengerak akan jalan terpuji.

Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang duduk,berdiri dan berbaring mengingat Dia, dengan cara merenungkan gejala siang dan malam serta penciptaan langit dan bumi ini. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang memulyakan tamu, menghargai tetangga, silaturrahmi ke tempat saudara-saudaranya. Salam padamu semua kaan dan keluargamu yang menyempatkan tersenyum sebagai sedekah kala ketemu saudara-saudara. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya sendiri. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang merelakan sedekah walau secuil roti, atau sebiji kurma, atau seteguk air, yang menjadikan rahmat Allah turun tanpa perhitungan.

Salam padamu semua kawan yang mendatangi undangan saudaranya, yang melayat saudaranya yang meninggal, yang menjawab setiap uluk salam, yang mendo'akan saudaranya yang bersin dan menjenguk mereka yang sedang sakit. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang bertakbir, bertahmid, bertahlil, beristighfar, beristighotsah, beristi'anah, terutama dalam memulai dan mengakhiri hari-hari berganti.

Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang menjadi saksi atas semua perkara yang telah disampaikan Kanjeng Nabi Muhammad saw. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang telah mendengar Ayat-ayat suci serasa baru di hatinya dan kala membaca merasa berbisik-bisik denganNya. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang bersama Allah dan para malaikatNya bersholawat kepada Kanjeng Nabi saw itu. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang meyakini setiap apa saja yang disandarkan pada kekasihNya itu manakala dipraktekkan akan memuliakan hidupnya dunia akhirat.

Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang mencintai semesta alam sebagai manifestasi dari cinta kepadaNya. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang membenarkan semua apa yang dibawa oleh kekasihNya dengan cara melakukan cinta yang tanpa batas. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang mencintai Allah, mencintai orang yang paling cinta Allah, cinta kepada barang, yang barang-barang itu semakin mendekatkan cinta kepadaNya. Salam padamu semua kawan dan keluargamu yang, yang, yang, yang, yang, yang....

Kawan-kawan, aku yakin apa yang sebanyak aku menyebut, ada di hatimu, ada di hatimu, sudah ada, kalau toh sebanyak engkau menemukan kitab tertulis, bukankah itu bersumber dari sana, dari rumah Dia itu....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar